eBay kjøper Tise – norsk gjenbruksapp inn i eBay-familien

av | 22 sep, 2025 | Bedrift & Næringsliv


⏱ Beregner lesetid…
Ebay Kjøper Tise

eBay kjøper Tise

Den amerikanske netthandelsgiganten eBay har inngått avtale om å kjøpe Tise, den norske gjenbruksappen for mote- og livsstilsvarer med nærmere 3,5 millioner brukere i Norden.

Hva betyr oppkjøpet for brukerne?

  • Ingen umiddelbare endringer: Kontoer, annonser og bruken av Tise fortsetter som før.
  • Flere forbedringer på sikt: eBays globale kompetanse kan gi raskere utvikling av nye funksjoner.
  • Samme verdier: Plattformen skal fortsatt ha fokus på bærekraft, fellesskap og kreativitet.

Uttalelser fra selskapene

«Med eBay i ryggen kan vi bevege oss raskere og gi brukerne en enda bedre Tise-opplevelse. Verdiene våre forblir de samme – å gjøre gjenbruk til førstevalget for alle.»

Eirik Frøyland Rime, daglig leder og medgründer, Tise

«Oppkjøpet er et naturlig neste steg i vår investering i Tise. Sammen kan vi akselerere Tises strategi og åpne for nye muligheter for innovasjon.»

Oliver Klinck, VP Global Markets Success & C2C, eBay

Tidslinje

  • 2013: Tise blir utviklet ved NTNU av Eirik Frøyland Rime og Axel Franck Næss.
  • 2016: Jenny Skavlan blir medeier og kreativ leder.
  • 2022: eBay går inn som investor i Tise.
  • 2025: Oppkjøpsavtale annonseres, med forventet gjennomføring innen utgangen av året.

Nøkkeltall

  • Brukere: Rundt 3,5 millioner i Norge, Sverige, Danmark og Finland.
  • Verdsettelse: Ifølge E24 tilsvarer transaksjonen en total verdi på rundt 1,3 milliarder kroner.
  • Økonomi: Tise har de siste fem årene hatt et samlet underskudd på over 250 millioner kroner.

Bakgrunn og fremtid

Tise har vokst til å bli en av Nordens mest brukte plattformer for kjøp og salg av brukte klær og livsstilsprodukter. Oppkjøpet fra eBay gir selskapet tilgang til større ressurser, kundeservice og internasjonal rekkevidde.

For eBay er oppkjøpet et steg i å styrke sin posisjon innen kunde-til-kunde-handel og sirkulær økonomi. For Tise kan partnerskapet bety en raskere utvikling av nye tjenester, flere brukere og tryggere handel.

Hva kan bedrifter lære av Tise?

Oppkjøpet av Tise er ikke bare en stor nyhet i tech- og gjenbruksmarkedet – det gir også lærdom for andre bedrifter:

  • Skaler globalt fra Norge: Tise startet som et studentprosjekt i Trondheim, men bygde en plattform som kunne vokse internasjonalt.
  • Bærekraft selger: Å ha bærekraft som kjerneverdi kan være et sterkt konkurransefortrinn.
  • Strategiske partnerskap: Ved å slippe inn investorer som eBay tidlig, la Tise grunnlaget for et oppkjøp.
  • Bygg fellesskap rundt merkevaren: Tise har lykkes fordi de gjorde brukerne til en del av et større fellesskap, ikke bare en app.

For andre bedrifter viser Tise-eventyret at kombinasjonen av tydelige verdier, innovasjon og strategiske samarbeid kan skape store muligheter – både i Norge og internasjonalt.

Ebay Kjøper Tise

Les relevante artikler